lördag 4 september 2010

coffetables gone wild

vi har kikat efter nytt soffbord en tid nu.nåt lite udda som man kan göra i ordning och lacka i 50-tals retro stil,lite coolt cafe/diner stuk....

då dök det plötsligt upp en annons....ludmilla på blocket ville krana av ungarnas skrivbord med två olika skivor.en elips formad och en som var lite som en åtta typ....perfekt tänkte jag.sågar man av benen så blir det nog bra.borden köptes in raskt och sedan bar det av till jobbet för vit målning för att få en bra bak grund....jag hade en plan!

kaffe,tape,rakblad och en tidig lördags morgon,kort sagt alla förutsättningar fanns.plus ett glatt humör...

efter några timmar och lika många rullar tape så hade ett flaggmönster med rutor växt fram och det var dax för svart bas färg.....

efter det så maskade jag av och tog fram lilla sprutan för att lägga lite skuggor .det får det hela att se mer tredimensionellt ut.....

därefter så kom turen till att göra rent ytorna innan det var dax att täcka in rutmönstret,för att kunna lacka en färg runt om det hela......

jag hade valt att spara en vit kant runtom så att färgen lättare ska kunna täcka.då räcker det med ett tunnt varv och slutresultatet blir mycket bättre......

sådärja! blått med ljusare blå kantlinje på lilla bordet och rött med samma ljusblå kant på det större bordet.......

sedan avmaskering,försiktig rengöring och rikligt med klarlack för att sedan kunna mellanslipa och lägga ett finvarv med det goa blanka över hela kalaset....

så kan det gå till när några gamla skrivbord får nytt liv och nya ägare.kvar att göra är kapning av aluminium benen och klura ut vilket av dom som vi ska ha i vardags rummet.den röda färgen är samma kulör som min gamla zingo kyl och den blå matchar soffan kanon bra.det kan bli ett angenämt problem nu i dessa val tider....jag återkommer i frågan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar