söndag 12 augusti 2012

Rocker-Fender @ drömfabriken


Nu så är arbets-jobbet igång igen och vi mjukstartar med halv personal styrka och hur mycket jobb som helst.....Ni kanske undrar hur jag tänkte med bokningarna sa Kapten Kaos och tog imot ännu mer bilar....Nåja det löste sig det med och även lite roligare grunkor dök upp....som det här Heartland-kittet till en Harley Davidson Rocker som skulle förses med orginal liknande lack....Jag har orginal stänkan att gå efter...


Efter slipning och grundning avslutades det med finslipning och lite tunnt med stenskotts skydd under såväl skärm som sido plåtar för att få lite mer elastiskt under lacken på utatta ställen....Jag använder en 3M spray som funkar bra till det här....


Sedan så hängs delarna upp i bra arbets höjd och jag börjar leta färg med hjälp av Spies-Hecker color dialog spectrometer....Överlägset bra verktyg för att hitta rätt i färg djungeln (Det finns sissådär en 35 tusen kulörer att välja och vraka mellan...)


Sedan kopplar jag upp mig till data-vågen för att få den bästa matchningen och i just det här fallet så blir det en Cheva kulör som programet bryter om för att få ett perfekt resultat som ser ut som orginal lacken....


Simsallabim så glänser det pearl blått om grunkorna inne i lack boxen och etapp ett är färdig!


Klockan är mycket så skärmen får luft torka över natten och nästa morgon så våttslipar jag kalaset med 1200 korn och abralon 2000 innan det är dax för maskering av flammor efter orginalets uteende...Jag använder kringliggande maskering till att markera positionen av flammorna...


Sedan så kör jag med 3m:s smalaste blå finlinje tape till ytterkonturen av flammorna....


Outlinen som ska vara pastell blå täcker bra på den blåa pearl bakgrunden och det är bra....Vad som däremot är lite trixigt är att nu är skärmen blå,tapen blå och flammorna blå....Och jag ska sätta den ännu smalare tapen utmed hela kanten av den första finlinje tapen=på med läsglasögonen för man är ju ingen hök vad gäller synen längre....


Sådärja!Sissta tejpen kommer på plats och jag stöd tejpar den lite här och där i svängar och så...Bara för att den inte ska krypa undan och läcka mellan silver, för då hamnar det utanför själva flamman och det vill vi ju inte....


Silverbasen lägger jag med ett tunt varv först och sedan ett lite stadigare....Det man kan tänka på är att i smala linjer och flames mm så behövs det inte massor med färg.För risken att få flammighet eller om det täcker dåligt synns mindre på så här små ytor.Det blir bara knöligt längre fram i proceduren med tjocka färg kanter etc.


Nu så är det hög tid för avmaskering av skärmen...Den har avluftat ungefär en kopp kaffe och det går att ta bort maskeringen försiktigt...


Jag har lyckats med att inte få så stora färg kanter, så jag trollar lite med knäna och bestämmer mig för att lägga ett stadigt varv med utsprutnings mjölken(läs: bespritz additiv 1050) som vi annvänder till att göra bättringar till vardags här på USS Enterprice.
Nya Hi-Tec bas systemet från Spies går att slipa försigtigt och jag använder den transparenta basen till en liten mellan slipning med torrslip 2000 korn och sedan lägger jag klarlack över skapelsen.
Voila färdigt och klart!Inte ett öga är torrt och skärmen får vila tills imorgon då den ska monteras hos Nisse-X för att sedan cruisa mot Hufvudstaden med en lycklig hoj-åkare bakom rodret på sin pimpade Rocker....


Det var det, kära vänner och annat löst folk...Nu är vi igång på Drömfabriken igen efter sängmestrar och allt det där....Så stay tuned för det kommer mer roliga lacker och konstiga ekipage under hösten.Och vart om inte at your local paint shop hittar ni allt det här och mycket mer!


The Jeepster är på gång gott folk,så håll näsan över ytan så ses vi snart igen.. at a paint shop nere you....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar