Nu så har New Yorker 61:an passerat lack boxen och Larsas Race V-rod är klar den med.Lackad som nitad plåt med svarta flames och lite mer smått och gott...Nedan ser vi hur flammorna börjar ta form på tanken.Jag använder 3m`s blå fine line tape för att kunna ta ut svängarna....
Sedan så täcker jag allt runt omkring och efter några timmars pill med tape rullarna så är det äntligen dax för färgen...
Första kulören ut på banan är en grå metallic som tonas ut i svart....Förståss så kan yours truly inte hålla sig så det snubblar in lite diskreta dö-skallar i flamesen....Och den glade hoj ägaren har inte en aning om det....Mina lacker brukar få lite eget liv och växa fram lite av sig själv.Men det finns alltid en grund ide och en plan för hur det ska bli....
Efter av maskering så lägger jag lite skuggor med air bruschen och det börjar likna nåt nu....som ni kan se så är skarvarna i "plåten" nu lagom tydliga när det kommer till mera detaljer på ytorna...
Den fejkade fram lyktan tar form även den.Jag blandar maskering med lite fri hands skuggor och linjer i vit bas....
Det ska ju till lite tank loggor och några tävlings nummer på raketen och jag använder schabloner till det här momentet.Grabbarna på Arnes skylt har servat med schablonerna och efter nogrann inpassning så lägger jag först en svart bas....
Och efter avluftning dvs kaffe och en macka så sätter jag nästa schablon och fortsätter med en vit bas som tonar ut lite nedåt i texterna...
Och så här ser det ut efter avmaskering...Screamin eagle`s racing logga sitter som en smäck på tank dummyn!
Bak delen pryds av den Gode Larsas nummer i tävlings serien..Det ligger även en liten skugga vid texten....Det är ju dom små detaljerna som gör det där lilla extra....
Här under en sido bild på bakdelen och man ser lite av helheten på raketen....Nu så är det dax för klarlack och sedan får det torka under natten för att sedan få sig en mellan slipning....
Efter en omgång klar lack till nästa dag är grejorna klara....jag har valt en matt finish och det jag använder är Spies Heckers 8030 klarlack med 60% ma110 matt pasta och 10% förtunning.Härdaren heter 3220.På det här sättet får jag en matt ,men helt slät yta vilket jag är ute efter på just den här hojen.Det skruvas ju en hel del med en racer cykel och en lite sträv matt yta är svårare att hålla ren från oljiga fingrar i stridens hetta på tävlings banorna......Själva lykt glaset har jag polerat till en blank yta...
Över till Chrysler New Yorker`n som även den passerat sprut boxen.....Kulören har jag fått fram med hjälp av fotospectrometern....Under några krom detaljer fann jag en yta som inte var solblekt eller nött av tidens tand....Sea foam green heter orginal kulören och träffen i Spies-Heckers data bas visar på 96% matchning och det är riktigt bra...Basen är HiTec 480 och klarlacken är 8007:an med 3240 härdare.En lite långsammare härdare en vi använder normalt men bilen är stor och då behövs det lite mer tid för att jobba sig runt....
Här under ser vi vagnen avmaskerad och i ett annnat ljus...Inte ett öga är torrt när det glänser om ekipaget...
Nu så återstår några små efter justeringar och sedan är det dax för leverans till den lokala raggarbils handlaren....Bilen finns föressten redan ute på Olofsson Autos hemsida om någon känner för att ratta en 61:a i sommar....
Annars så rullar det på här på drömfabriken och krockade bilar kommer in och går ut som nya igen!Dessutom så har det varit medarbetar samtal i veckan.Så nu är alla ankorna på rad igen...
Thats it for today folk`s but i`ll be back soon at a paint shop nere you!So stay tuned ,for even more cool paint jobs....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar